Era fill d’una família noble, va créixer amb tota mena de
luxes i comoditats. Va ser educat amb les arts, les ciències i l’exercici
físic. Després d’una vida tan fàcil, va casar-se i va tenir un fill i va viure
sota la protecció del seu pare.
Abans de marxar
de casa, Siddharta va fer tres viatges
per la ciutat i es va adonar de la tragèdia de la vida, del que li havien
amagat. Va reconèixer tres representacions del sofriment humà: un vell fràgil,
un invàlid malalt... però en el quart
viatge, va trobar un monjo alegre i optimista que caminava i demanava almoina.
Això li va servir per adonar-se que els plaers i les atraccions de la vida són buits i no
omplen la persona. Va decidir marxar de casa seva i se’n va anar a la recerca
del coneixement autèntic.
Quan tenia 29 anys quan va
començar a viure com un anacoreta rodamón. Seguia els ensenyaments del mestres
hindús, però no aconseguia la pau que ell desitjava. Després de 7 anys
intentant-ho es va adonar que el que necessitava no era un refugi contra et
sofriment, sinó la supressió del sofriment. Això va significar per a Siddharta
la «il·luminació» i el descobriment de l’autèntica doctrina: el coneixement del
sofriment, l' origen del sofriment, la supressió del sofriment i la manera
d’eliminar-lo. A partir d’aquest moment, Buda va començar a predicar aquests
aprenentatges. Volia aconseguir el moksa. Una nit, després
d’haver superat les temptacions del dimoni Mara, sota l’arbre pippala, tingué
la revelació o il·luminació i
esdevingué Buda. Va decidí predicar el dharma
a tota la humanitat, i a prop de Benarés, va predicà per primera vegada la
doctrina de les quatre nobles veritats a cinc antics companys seus. Aquests esdevingueren
els primers deixebles i monjos de la comunitat o sangha.
Després de la il·luminació, es va dedicar a viatjar per
l’Índia durant quaranta-quatre anys, vivint com un monjo captaire i ensenyant
la doctrina. Als vuitanta anys, es va posar malalt i va morir a la ciutat de
Kusinagara. Les cendres foren repartides entre els deixebles més importants, i
al damunt erigiren relíquies (stupa). Aviat es va estendre el culte a les
relíquies i als objectes fets servir per ell.
La doctrina del Buda suposava una profunda revolució espiritual de l’ hinduisme i oferia un camí d’alliberament als homes de tota condició social, sense distinció de castes.
La doctrina del Buda suposava una profunda revolució espiritual de l’ hinduisme i oferia un camí d’alliberament als homes de tota condició social, sense distinció de castes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada